Szanowni Państwo,

Jak zawsze staramy się podsumować działania Towarzystwa Kolei Wąskotorowych za mijający rok. Tym razem działo się u nas jednak tyle, że zrobienie tego podsumowania zajęło ciut więcej czasu niż do tej pory. Jednakże w końcu się udało i mamy przyjemność zaprezentować Wam działania TKW miesiąc po miesiącu w 2021 roku:

Styczeń

W tym miesiącu prace na szlaku nie były prowadzone, ze względu na złe, zbyt srogie zimowe warunki pogodowe.

Luty

W lutym pogoda pozwoliła nam powrócić na szlak. W zimowej aurze nasze prace skupiły się na wycince zakrzewienia między Krośniewicami a łukiem w Głaznowie, gdzie zostały zaplanowane kolejne prace torowe.

Wycinka na łuku w Głaznowie
Zimowa aura na Kolei Krośniewickiej

Marzec

W marcu po ustąpieniu warunków zimowych nasi wolontariusze ponownie mogli ruszyć z pracami w torach. Można powiedzieć że był to przełomowy dla nas moment gdyż pierwszy raz ruszyliśmy z wymianą poza granicami administracyjnymi miasta. Na pierwszy ogień poszła dalsza część łuku, tym razem za obwodnicą Krośniewic i pomału nabieraliśmy coraz większego tempa.

Prace na łuku przy obwodnicy Krośniewic
Wymiana podkładów
Prace trwały do ostatnich chwil Słońca na horyzoncie
Docieramy do Zosinka

Kwiecień

Pomimo niesprzyjającej aury w dużej części miesiąca kontynuowaliśmy nasze prace torowe. Ukończyliśmy w niemal 100% odcinek toru od stacji Krośniewice do przejazdu w Zosinku co na tamten moment dało nam ponad kilometr naprawionego już toru.

Prace w Zosinku
Przytwierdzanie wymienionych podkładów

Maj

W tym miesiącu nastąpiła ponownie poprawa pogody. Zrobiło się słonecznie oraz znacznie cieplej.  Nasi wolontariusze prowadzili prace wykończeniowe przy łuku za obwodnicą Krośniewic podbijając, obsypując tor i porządkując miejsce prac. Dokonaliśmy także oprysku chwastobójczego za pomocą niedużego opryskiwacza elektrycznego zamontowanego na wózku torowym, w ten sposób pokonaliśmy łącznie odległość 14 kilometrów w czasie 10 godzin. Także zaczęliśmy koszenie traw na skarpach toru oraz w obrębie trójkątów widoczności na przejazdach kolejowo drogowych.

Prace porządkowe na łuku
Oprysk toru
Wózek torowy gotowy do przeprowadzenia oprysku
Wycinanie skarp i nasypów

Czerwiec

Czerwiec był miesiącem upalnym ale również bardzo mokrym. Te warunki niczym z tropików wpływały korzystnie (dla nas niekorzystnie) na roślinność która rosła w zastraszającym tempie. Walczyliśmy z bujnie porastającą trawą naszą stację w Krośniewicach. Rozpoczęliśmy kolejny etap prac, wzmacnianie prostej na Zosinku. Także odbyło się Walne Zebranie sprawozdawczo-wyborcze TKW. Podsumowaliśmy na nim działania stowarzyszenia w roku 2020, a także wybraliśmy organy na kadencje 2021-2024.

Wycinka stacji w Krośniewicach. Widać efekty oprysku
Widok na wykoszoną i opryskaną stację w Krośniewicach
Prace na prostej w Zosinku. Widoczne szybkie tempo wzrostu roślinności
Prace toczyły się również w upalnych temperaturach

Lipiec

Pierwsza połowa wakacji była w dalszym stopniu upalna oraz deszczowa. W związku z wysokimi temperaturami uniemożliwiającymi pracę w torach, nasze Stowarzyszenie podjęło się zadania, dokonania renowacji lokomotywy parowej Pt47-20 znajdującej się we Wrocławiu i będącej własnością Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei (PSMK). Prace te zresztą będziemy kontynuować w 2022 roku. Po raz kolejny w tym roku nasi wolontariusze ruszyli z kosami spalinowymi do wycinki stacji w Krośniewicach z powodu „walczącej” z nami roślinności.

Parowóz Pt47-20 we Wrocławiu
Prace przy parowozie
Pomału widoczne efekty prac
Koszenie stacji w Krośniewicach. Pogoda sprawiła że dosyć szybko zanikły efekty przeprowadzonego oprysku
Stacja w Krośniewicach

Sierpień

W sierpniu kontynuowaliśmy koszenie stacji w Krośniewicach. Ze względu na okres urlopowy naszych wolontariuszy, do dalszych prac wróciliśmy pod sam koniec miesiąca. Zostały przeprowadzone roboty związane z obsypaniem oraz podbiciem po wymianie podkładów w torze nr 1 w stacji Krośniewice.

Koszenie stacji Krośniewice
Widok na efekt prac
Prace przy torze pierwszym w stacji Krośniewice
Tor w trakcie prac
Efekt wykonanych przez naszych wolontariuszy prac
Kolejny odcinek gotowy

Wrzesień

W tym miesiącu wykonaliśmy drugi oprysk chwastobójczy na stacji oraz szlaku w stronę Krzewia. Także na warsztat wzięliśmy zwrotniki rozjazdów stacji Krośniewice. Z powodu zmurszenia, degradacji podrozjazdnic zwrotniki były poprzewracane i nie nadawały się do użytku. Prace obejmowały wymianę podrozjazdnic oraz montaż zwrotników na swoje miejsce.

Widok na opryskaną ponownie stację w Krośniewicach
Prace przy rozjeździe przy ul. Poznańskiej
Kolejny rozjazd gotowy
Wymienione zostały znajdujące się w złym stanie podrozjezdnice zwrotnikowe
Rozjazd w trakcie prac
I po ich ukończeniu

Październik

W tym miesiącu odbyła się pierwsza, współorganizowana przez nas impreza dla Miłośników Kolei pod nazwą „POMORZE 2021” na Nadmorskiej oraz Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. Oprócz wydarzeń na Pomorzu trwały również prace w Krośniewicach, przede wszystkim związane z porządkami związanymi z wysoką, mimo oprysku trawą. Ponad to dokonywaliśmy dalszej wymiany podrozjazdnic podzwrotnikowych. Nastąpił montaż pierwszych latarni zwrotnicowych, a także jednego wskaźnika W4. W tym miesiącu wzięliśmy udział  również           w Kongresie Entuzjastów i Przyjaciół kolei który odbył się w Piasecznie.

Wagon MBxd2-310 na Gryfickiej KW w trakcie imprezy POMORZE 2021
Wagon MBxd2-310 na Gryfickiej KW w trakcie imprezy POMORZE 2021
Wagon MBxd2-310 na Gryfickiej KW w trakcie imprezy POMORZE 2021
Kongresie Entuzjastów i Przyjaciół Kolei w Piasecznie.
Kongresie Entuzjastów i Przyjaciół Kolei w Piasecznie.
Prace przy kolejnych rozjazdach na stacji w Krośniewicach
Nowy wskaźnik W4
I widok w nocy
Udało nam się skończyć niemal wszystkie rozjazdy w południowej głowicy stacji

Listopad

W tym miesiącu po przygotowaniu materiału ruszyliśmy do pracy na szlaku. Po zakończeniu prac przy rozjazdach na stacji w Krośniewicach rozpoczęliśmy kolejny etap prac na szlaku. Tym razem zajęliśmy się łukiem w miejscowości Głaznów. Ponad to mieliśmy zaszczyt gościć na zaproszenie Stacja Muzeum Sochaczew i wydawnictwa Świat Kolei w specjalnym przejeździe składem złożonym z wagonów MBd1 i wagonu 1Aw.

Przejazd wyremontowanym składem 2x MBd1 + 1Aw
Braliśmy w nim udział na zaproszenie Stacji Muzeum i wydawnictwa „Świat Kolei”
Przejazd ten był również okazją do wymiany wielu doświadczeń
Początek prac w Głaznowie
Pierwsze efekty

Grudzień

W tym miesiącu, w miarę możliwości pogodowych skupiliśmy się i kontynuowaliśmy prace na łuku w Głaznowie.

Widok na efekt prac
Który bardzo nas zadowala
Z fatalnego stanu łuku przywróciliśmy mu właściwe parametry

Jak więc widać powyżej mieliśmy przez cały rok ręce pełne roboty, a nadchodzące lata wcale nie będą w nią uboższe. Z wielkimi oczekiwaniami i nadziejami spoglądamy w nadchodzący rok 2022 i wierzymy że już niedługo na szlakach Krośniewickiej Kolei Wąskotorowej ponownie usłyszymy żelazny stukot kół.

Kategorie: Aktualności

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Follow by Email
Facebook
Facebook