Rok 2020 z całą pewnością wielu zapadnie w pamięć jako rok wyjątkowy. Sytuacja panująca na świecie znalazła również swoje skutki w naszej działalności. Trzeba przyznać, że cały rok 2020 była dla Towarzystwa Kolei Wąskotorowych, a co za tym idzie Krośniewickiej Kolei Wąskotorowej pełen wrażeń i niespodzianek. Z racji tego że działo się sporo na przestrzeni wielu miesięcy postanowiliśmy przedstawić tegoroczne dokonania w postaci raportu z podziałem na poszczególne miesiące

Styczeń

Rok zaczęliśmy od uruchomienia naszej strony internetowej kolejkrosniewice.pl. W założeniu strona ma służyć w pełni w momencie uruchomienia pociągów turystycznych i jest pomału rozwijana. W tej chwili funkcjonuje już wiele tematycznych rozdziałów, z których można się dowiedzieć wielu ciekawych rzeczy o kolei krośniewickiej i działaniach TKW.

Strona kolejkrosniewice.pl

Z początkiem nowego roku kontynuowaliśmy wycinkę z porastającej roślinności toru kolejowego na trasie z Krośniewic do Krzewia. W działaniach tych pomagało nam SKKW. Sprawne działania pozwoliły w dość szybkim czasie osiągnąć wiadukt linii kolejowej nr 3.

Styczeń to również pierwsze prace torowe wykonywane przez naszą ekipę przy torach szlakowych i stacyjnych. Dzięki nabytym z własnych środków w 2019 roku mogliśmy do nich przystąpić. Nasi wolontariusze pomału uczyli się fachu drogowego.

Jednak największym sukcesem na początku roku było zebranie przez nas całej zakładanej kwoty na dalsze działanie przy krośniewickiej kolei na portalu https://zrzutka.pl/hc7pc

Luty

Luty to czas, gdy do Polski zaczęły spływać coraz bardziej niepokojące sytuacje o koronawirusie. Jednakże w dalszym ciągu mogliśmy organizować nasze prace. Większość naszych sił została skierowana do wycinki w wąwozie za rzeką Miłonką. W tym czasie dołączyli do nas dwaj nowi wolontariusze Antek i Mateusz, którzy co nas cieszy pomagają nam do dziś.

Jednak głównym wydarzeniem był pierwszy większy transport podkładów do Krośniewic. W ramach jednego transportu do Krośniewic przyjechało w sumie kilkaset podkładów, a także mostownice, które posłużą przy naprawie mostu w Krzewiu. Pieniądze na to wszystko oczywiście pochodziły z datków naszych fanów na zrzutce.

Marzec

W marcu w dużej mierze kontynuowaliśmy prace z lutego. Dzięki współpracy z SKKW udało się osiągnąć Krzewie Wąskotorowe. Następnie przeszliśmy do uporządkowania terenu stacji z wyciętej roślinności, a także z porastającej całą równie stacyjną wysokiej trawy.

Niestety nadszedł wtedy czas, którego wszyscy obawiali się od końca roku. Rosnąca w Polsce epidemia koronowirusa sprawiła, że został wprowadzony lockdown, a my musieliśmy przerwać nasze prace na czas nieokreślony. Znamienny jest fakt, że weekend przed tym wydarzeniem w Krzewiu spotkaliśmy taki wagon:

Kwiecień

W kwietniu z powodu epidemia koronawirusa prace nie były organizowane. Nasi wolontariusze działali w pojedynkę m.in dokonując obchodu linii

Maj

Maj przyniósł wyczekiwany przez nas moment, czyli częściowe luzowanie restrykcji. Nasi wolontariusze mogli wrócić do pracy. Jednym z pierwszych zadań jakie sobie postawiliśmy było wykonanie oprysku szlaku i stacji. Nieodzowną pomoc dostaliśmy od właściciela sympatycznej drezyny STAŚ, dzięki któremu oprysk toru szlakowego z Krzewia do Krośniewic stał się o wiele łatwiejszy.

Kontynuowaliśmy również przygotowanie dalszej części prac do remontu torów. Prace te rozpoczęliśmy od toru głównego zasadniczego na linii Ostrowy – Ozorków.

Rozpoczęliśmy również główne prace konserwacyjne przy wynajmowanych przez nas pomieszczeniach, w tym w tzw. okrąglaku, będącym największym pomieszczeniem w części administracyjnej na lokomotywowni schodkowej.

Równie ważne dla nas były kontakty z lokalną społecznością. Coraz więcej osób odwiedzało nas na stacji i pytało o losy wąskotorówki. Na apel radnego Andrzeja Bonawenturczaka w czasie jednej z sesji rady miejskiej uporządkowaliśmy teren przed tablicą pamiątkową na dworcu. Od okolicznych gospodyń otrzymywaliśmy również miłe niespodzianki.

Czerwiec

Czerwiec niestety był dla nas miesiącem wiążącym się z przykrą niespodzianką. Bez żadnej informacji zostaliśmy odcięci od używanego przez nas wagonu torowego. Było to o tyle zaskakujące dla nas, że byliśmy w środku remontu torów stacyjnych a wszystkie narzędzia były właśnie trzymane w wagonie. W związku z tym i innymi sprawami TKW wystosowało list otwarty do Pani Burmistrz Katarzyny Erdman.

Lipiec

W lipcu z racji braku dostępu do narzędzi prowadziliśmy głównie prace porządkowe. Trwał również w dalszym ciągu remont pomieszczeń na lokomotywowni schodkowej. Zostało również uruchomione oświetlenie stacyjne na stacji w Krośniewicach, gdzie jak się okazało w większości wystarczyło wymienić przepalone żarówki.

Sierpień

W sierpniu prowadziliśmy przede wszystkim prace porządkowe, jednak nie posiadamy w archiwach żadnych zdjęć 😀

Wrzesień

Wrzesień przyniósł przełom. Po rozmowach z Gminą Krośniewice odzyskaliśmy dostęp do wagonu i co za tym idzie narzędzi. Dokonaliśmy zakupu kilku dodatkowych sprzętów i ruszyliśmy z kopyta do działania. Przede wszystkim wróciliśmy do przerwanych przez wirusa i sytuacje z narzędziami prac torowych na stacji, które idą od tamtej pory na maksymalnych obrotach.

Otrzymaliśmy również od jednego z naszych sympatyków niesamowity podarunek, jakim jest profil linii Ostrowy – Ozorków, dzięki któremu wzrosła znacząco nasza wiedza na temat szlaku, którym się zajmujemy.

Październik

Październik to miesiąc przełomowy w naszych działaniach. Pomału zaczęliśmy kończyć prowadzone przez nas prace torowe na stacji i nadszedł moment, w którym nasi wolontariusze nareszcie wyruszyli z naprawami na szlak w kierunku Krzewia. Dzięki temu weszliśmy niejako na kolejny etap naszych prac. W ciągu tego miesiąca udało się wyremontować cały odcinek wzdłuż cmentarza w Krośniewicach.

Listopad

Początek listopada to wyjątkowy dzień jakim jest święto zmarłych. Wolontariusze TKW oddali tego dnia cześć zmarłym kolejarzom przy poświęconej im tablicy pamiątkowej

Listopad również stał pod znakiem prac torowych. Dokończyliśmy prace na odcinku Poznańska – Targowa

Po zakończeniu prac na tym odcinku przenieśliśmy się na jeden z najgorszych fragmentów torowiska na trasie do Krzewia przy drodze krajowej nr 91. Mamy tam do wymiany kilkaset podkładów a dni są coraz krótsze. Jednak zaparcie naszych wolontariuszy jest niesamowite i prace toczą się nawet w środku tygodnia.

Z racji postępu prac wykonaliśmy również diagnostykę dalszego odcinka, dzięki której znamy już dokładnie potrzeby remontowe by móc dopuścić tor do eksploatacji.

Bardzo ucieszył nas również fakt, że dzięki naszym staraniom właściciel obiektu usunął wreszcie zagrażające konstrukcji lokomotywowni schodkowej rosnące w sąsiedztwie topole.

Grudzień

Koniec roku upłynął naszym wolontariuszom na dokończeniu rozpoczętych w ciągu roku prac. Przede wszystkim zostały zakończone prace na pierwszej części łuku przy obwodnicy Krośniewic, a także prace torowe na terenie stacji.

Udało się również pozyskać kolejną dużą partię podkładów, co na chwilę obecną zaspokaja nasze potrzeby w tej kwestii na odcinek Krośniewice – Krzewie. Środki te zostały zgromadzone ponownie dzięki wsparciu sympatyków na portalu zrzutka.pl

W nadchodzącym roku 2021 chcemy skupić się przede wszystkim na dalszych pracach remontowych przy torze i zakończyć je na odcinku Krośniewice – Krzewie. Początek roku upłynie nam również nad tworzeniem nowego zaplecza socjalnego dla naszych wolontariuszy w budynku dworca Krośniewice Miasto. Będziemy również w dalszym ciągu prowadzić działania zmierzające do umożliwienia odkucia przejazdów w ciągu ulic Poznańskiej i Targowej w Krośniewicach, a także do przejęcia majątku kolei przez samorząd lokalny, co jest warunkiem niezbędnym do ponownego uruchomienia kolei.
Mamy nadzieję, że przyszły rok okaże się o wiele bardziej przychylny dla naszych działań. A działania naszych wolontariuszy przy wsparciu samorządu lokalnego doprowadzą do uruchomienia Krośniewickiej Kolei Wąskotorowej w ruchu turystycznym.

Życzymy wszystkim wszystkiego najlepszego w nadchodzącym 2021 roku!

Kategorie: Aktualności

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Follow by Email
Facebook
Facebook